Καλπακτσόγλου Ξένια – Επιμελήτρια εκθέσεων

Καλπακτσόγλου Ξένια – Επιμελήτρια εκθέσεων

Ποια είναι η δική σου Μαντάμ Σουσού;

Την τηλεοπτική Μαντάμ Σουσού με την Άννα Παναγιωτοπούλου παρακολουθούσα στην καινούργια μας έγχρωμη τηλεόραση Brandt. Η Σουσού της Παναγιωτοπούλου (ρόλος και πραγματικό πρόσωπο ακόμα τότε αδιαχώριστα) μού φαινόταν πνευματώδης, ετοιμόλογη, αρκούντως εκκεντρική και την είχα κατατάξει στην ίδια κατηγορία με την Πάστα Φλώρα της Μια τρελή τρελή οικογένεια. Ούτε μου είχε περάσει από το μυαλό η υποτιμητική συνεκδοχή του «Μαντάμ» πριν το Σουσού. Τον φτωχό, τίμιο, πιστό και με υψηλή (sic) ενσυναίσθηση ιχθυοπώλη σύζυγο, Παναγιωτάκη, δεν μπορούσα να τον κατατάξω πάλι. Στο στενό αλλά ευρύτερο κύκλο μας δεν είχαμε άντρες με υποκοριστικά αλλά «ολόκληρα ονόματα» και «εκτόπισμα».
Είναι όμως η Μαντάμ Σουσού η μεγαλομανής, ξιπασμένη, συνεχώς ανικανοποίητη, desperate housewife που ονειρεύεται την απόδραση από τη «μικρή» της ζωή; Κακομαθημένη ή «high maintenance» όπως αργότερα χαρακτήρισε την Σάλι ο Χάρι;
Αναρωτιέμαι ποιες γυναίκες στην προπολεμική Ελλάδα βρήκαν στο πρόσωπο της Σουσού κοινά σημεία επαφής, ταύτισης ή ομοιότητας-ρωτάω την γιαγιά μου, και όχι. Το ίδιο αναρωτιέμαι και για τις γυναίκες το 1986 -όταν προβαλλόταν η τηλεοπτική διασκευή κατά τη διάρκεια της δεύτερης θητείας του ΠΑΣΟΚ στην ΕΡΤ2. Ρωτάω τις φίλες της μαμάς μου και δεν μεταφέρονται δημόσια όσα μου είπαν για την αναζήτηση της απόλαυσης και του κοινωνικού κύρους από όλους και όλες κατά τη διάρκεια της, απενοχοποιημένης πια, δεκαετίας.
Το χιούμορ είναι απελευθερωτικό και σε μπόλικες δόσεις οι ευεργετικές του επιδράσεις είναι τόσο αδιαμφισβήτητες όσο και οι (κατά βάση) τυποποιημένες γυναικείες αναπαραστάσεις στην (ελληνική) λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, στο θέατρο…Και με μπόλικο χιούμορ κατάφερα να κατατάξω τελικά τον «Παναγιωτάκη».

Καλπακτσόγλου Ξένια