Μόδα και ψυχολογία κατά το διάστημα της πανδημίας

Μόδα και ψυχολογία κατά το διάστημα της πανδημίας

Η μόδα αποτελούσε πάντα μια δημιουργική και ψυχοθεραπευτική διέξοδο, αλλά μετά από σχεδόν δύο χρόνια που περάσαμε μέσα στα σπίτια μας, το μέλλον της μόδας μοιάζει αβέβαιο. Με τηλεργασία από το σπίτι, η οποία καλά κρατεί ακόμα για κάποιους από εμάς, τα σκληρά τζιν παντελόνια αντικαταστάθηκαν από παντελόνια με ελαστικές ζώνες ή ακόμα και πιζάμες σε ακραίες περιπτώσεις και τα θηλυκά τακούνια ή τα αθλητικά patterned sneakers, με παντόφλες σπιτιού. Με λίγα λόγια η μόδα επηρεάστηκε καθοριστικά από τη ψυχολογία που καθιέρωσε η εποχή του covid.

Το πόρισμα, σύμφωνα με ψυχολόγους μόδας, αναφέρει πως ίσως η μόδα της άνεσης στα ρούχα ίσως ήρθε για να μείνει για καιρό, αλλά και η ίδια η προσέγγιση της μόδας από την πλευρά της, δεν θα είναι η ίδια. Εφαρμόζονται ήδη συγκεκριμένες ψυχολογικές θεωρίες για να παρατηρηθεί η μόδα που θα παγιώσει η ίδια η εποχή της πανδημίας και αυτή που θα συνεχίσει στην μετά την πανδημία εποχή.

Πώς όμως επηρέασε αυτή η αλλαγή στις επιλογές, την ίδια τη μόδα και την παραγωγή της;

Η βιομηχανία της μόδας, λόγω της ίδιας της φύσης της είχε έντονη ύφεση, αφού η πλειοψηφία των ανθρώπων περιόρισε την κυκλοφορία σε δημόσιους χώρους λόγω και της επέκτασης της τηλεργασίας, κάτι που προσδιόρισε και τις ανάγκες τους. Τα καινούργια σύνολα αντικαταστάθηκαν από πρόχειρα ρούχα του σπιτιού και τα εκλεπτυσμένα υποδήματα από χνουδωτές παντόφλες και κάλτσες μέχρι τον αστράγαλο (για τις κρύες μέρες στον καναπέ, ό,τι πρέπει). Το γεγονός μάλιστα ότι πρόκειται για μια βιομηχανία που κατά ένα μεγάλο ποσοστό της το κοινό επιλέγει το φυσικό κατάστημα — μελέτες έχουν υπολογίσει περίπου 80% των συναλλαγών— έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα σε όλο το εύρος της οικονομίας παγκοσμίως.

Παράλληλα, παρατηρείται ολοένα και μικρότερη παραγωγή προϊόντων από τους ίδιες τις εταιρείες παραγωγής ρουχισμού και υποδημάτων, με την ποιότητα είναι πλέον πιο σημαντική από την ποσότητα όπως όλα δείχνουν. Αυτό φυσικά δεν αποδεικνύεται εντελώς καταστροφικό, αντιθέτως, θα συμβάλλει ίσως μελλοντικά στην ύφεση της fast fashion νοοτροπίας που ακόμα τουλάχιστον ακμάζει στη χώρα μας, καθώς και στην περιβαλλοντική προστασία.

Αν και για κάποιους ακούγεται γραφικό να μιλάμε για τη μόδα τη στιγμή που ένας ιός έχει εγκατασταθεί στις ζωές μας με πάνω από 2% θνησιμότητα, οι επιπτώσεις που φέρει όμως και στο πεδίο της μόδας είναι εξαιρετικά σοβαρές. Σύμφωνα με μελετητές, η βιομηχανία της μόδας συμβάλλει στην παγκόσμια οικονομία περίπου κατά 2.5 τρισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, συνεπώς μιλάμε για ένα πλήγμα που θα επηρεάσει την παγκόσμια οικονομία και το μεγαλύτερο φάσμα των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά το τι άφησε στη ψυχολογία του καταναλωτή εν μέσω πανδημίας, ακόμα και με την επιστροφή των φυσικών καταστημάτων, αναμφισβήτητα η στροφή τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο γιγαντώθηκε και αυτό προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για τις μικρές επιχειρήσεις να κυριαρχήσουν. Ολοένα και περισσότεροι, περίπου το 40% στρέφεται σε second hand καταστήματα ή σε eshops μικρών επιχειρήσεων που αναγράφουν ελληνική ταμπέλα στο καρτελάκι τους.

Είναι δεδομένο πάντως ότι η διάθεση των ανθρώπων να ζήσουν πιο έντονα την ζωή τους μετά την εμπειρία της πανδημίας θα συνεχίσει να οδηγεί τις επιλογές τους για περισσότερο χρώμα και παιχνίδι. Συνεπώς, αν και το μαύρο θα είναι πάντα μια all time classic επιλογή, το χρώμα σε ότι label κι αν επιλέξουμε να βάλουμε στην ντουλάπα μας θα δώσει μια νότα αισιοδοξίας και ανανέωσης για τη νέα σεζόν.

Τολμήστε το κι εσείς και θα με θυμηθείτε!